lördag 19 mars 2016

#Älskanoveller 30 nyanser av Saknad

För lite mer än två år sedan fick jag beskedet att en novell som jag skrivit, blivit utvald att medverka i en antologi. Ett helt nytt projekt som startades av Jenny Jacobsson och Ewa Åkerlind som äger Ordberoende Förlag.
Jag var i chock!
Jag tror det var första gången jag skrivit en novell (förutom i skolan) och det var absolut första gången jag lät någon läsa vad jag skrivit.
Jag var så nervös att jag inte visste vad jag skulle göra när jag skickade in den novellen. Det var som att jag omedvetet la hela min tro på mitt skrivande och mitt eventuella fortsatta skrivande på den lilla novellen. Jag mådde illa...
Men jag kom med... jag kunde inte tro det. Länge väntade jag på ett mail där de skulle be om ursäkt för att de skickat det till mig av misstag men så blev det inte.
Det blev en novellantologi som heter #Älskanoveller 26 nyanser av Sverige

Detta gav mig en boost i självförtroendet och jag beslutade mig för att faktiskt sätta mig på arslet och fortsätta lite mer strukturerat med Boken jag påbörjat på till och från under flera år. Jag ville satsa!
Den boken blir nu min romandebut och kommer ut 7/6 2016.
2015 gav Ordberoende ut ytterligare en #Älskanoveller med temat Kärlek. Jag skickade inte in något det året för jag hade fullt upp med min bok och all korrektur så energin fanns helt enkelt inte där.

I år, 2016 kommer det ännu en #Älskanoveller 30 nyanser av Saknad och den här gången skickade jag in en barndomsskildring om ett barns saknad efter sin mamma. Mer tänker jag inte berätta om den utan det får ni läsa om i antologin som kommer till sommaren för jag kom med :)

Om man tittar i dessa tre antologier är det flera författarnamn som återkommer och man kanske funderar över om alla har samma chans och jo, det har man.
Det går nämligen till så här:

Man skriver ut 5 ex av sitt manus. Författarens namn får inte stå med på manuset, bara namnet på novellen och gärna vilken stad det gäller.
Sedan skriver man sitt namn och sina kontaktuppgifter och lägger i ett igenklistrat kuvert. På kuvertet så skriver man endast novellens namn och lägger ned det i kuvertet med manusen.
Sedan får varje jurymedlem ett var sitt exemplar av manuset och får läsa det och betygsätta det och sedan träffas dom och går genom vilka som ska få komma med. När de bestämt sig för vilka 30 som är bäst så öppnar de kuverten och kollar vem som skrivit novellen och meddelar författaren.
Kan det bli mer rättvist än så?

Så här kommer i alla fall årets upplaga att se ut:



/OrdberoendeMusen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar