torsdag 29 maj 2014

En första recension!

Ojojoj… vi har fått vår första recension av "Älskanoveller - 26 nyanser av Sverige och den går verkligen inta av för hackor!

Fantastiskt!

http://www.dast.nu/recension/alskanoveller-26-nyanser-av-sverige

Kopierat rakt av:

May 21st, 2014 | By  | Category: 2014-05 majRecension
Omslag till #ÄlskanovellerAv Alice Alvinstedt, Monic Arvidson W, Carina Aynsley, Per Berg, Johan Egonsson, Xandra Ekström, Jenny Eriksson, Kjell E. Genberg, Emmelie Hardenborg, Petra S. Holstensson, Ann Hugosson, Jenny Jacobsson, Frida Andersson Johansson, Lena M. Johansson, Anna Keiler, Stefan Lagrosen, Eva Ludvigsen, Annika Melin, Jessika Nilsson, Brigitte Parez, Anneli Stålberg, Lars Thunell, Rose Tillberg Mattson, Dag Öhrlund
Ordberoende Förlag, 2014
ISBN 978-91-87595-02-8, 221 sid
Ordberoende Förlag har haft den goda smaken att ge ut en originell och klart läsvärd novellantologi, kallad #Älskanoveller – 26 nyanser av Sverige. 24 etablerade och debuterande författare berättar vad som hänt i Sverige den 10 oktober. På olika platser och under olika år. Journalisten och författaren Dag Öhrlund har skrivit ett förord. Där menar han att “En novell är som en komprimerad roman”. Det är något som jag inte kan hålla med om.
Ett romanbygge är ett långdistanslopp. Det gäller att knyta näven och inte ge sig, börja på nytt om och om igen, bygga på en rad idéer som är mer eller mindre bra. En novell däremot är ett sprinterlopp. En enda, men lysande idé som bär från början till ett överraskande slut.
Stefan Lagrosen uttrycker en sådan idé i Ett dilemma till havs: ‘Pappa, är du helt galen! ‘, Sven var desperat. ‘Den kommer att döda oss allihop. Ska du offra dina egna barn för några judesvins skull. Mamma skulle aldrig förlåta dig.’ ”
“Novellerna” i denna antologi är ibland snarare korta berättelser än vad jag kallar regelrätta noveller. Initiativtagaren till detta novellprojekt heter Jenny Jacobsson som skrivit ett efterord och bidrar med två utmärkta historier, som verkligen speglar svenska situationer. En handlar om ett åldrande par och den skräckvärld ett sådant kan hamna i.
Dag Öhrlund har suttit i juryn och själv skapat ett av de bästa bidragen: Stalin, snuten och jag. Den syn han har på polisen liknar den jag demonstrerade i romanen Poliser i Hultvik. Hos Öhrlund finns den där geniala idén som jag menar att en novell ska innehålla: Hunden Stalin börjar prata med sin husse och det orsakar allt som sedan händer.
Med i juryn har även “Sveriges mest publicerade författare” Kjell E Genberg varit. Han vet naturligtvis hur en novell bör skrivas och bidrar med två mästerstycken. Att hinna först läser man andlöst in i det överraskande slutet och Den sorgsna modellen får mig att vakna med ångest mitt i natten.
Bästa novellerna enligt min mening: Brinn din djävel! av Rose Tillberg Mattsson. Sverige med ljuv utsida och ond insida på pricken! Samt: Annika Melin: Monstret under min värld. En gastkramande mardröm med oväntad och psykologiskt underfundig upplösning.
Jag har läst och begrundat alla berättelserna och det märkliga är att dom är bra hela högen. Alla deltagarna kan bli författare. Det är väl sensationellt! Kanske blir den här boken ett minnesmärke i svensk litteratur!?
JEAN BOLINDER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar